"چکیده ای از بندهای برجام"
چکیدهای از بندها
مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ۱۰۹ صفحه و ۵ ضمیمه میرسد.[۱۳] برخی از مهمترین بندهای این توافقنامه به قرار زیر است:[۱۳][۱۴]
انرژی هستهای
ایران به یاری «گروه کار» (اتحادیه اروپا+۳ متشکل از فرانسه، آلمان، انگلستان و شاید برخی کشورهای دیگر) رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را بر اساس یک طرح مورد پذیرش این گروه و در جهت حمایت از اهداف صلحجویانه و تحقیقاتی در زمینه تولید انرژی هستهای، نوینسازی و بهینهسازی خواهند کرد. اما این یاریرسانی در جهت کاهش تولید پلتنیوم مورد نیاز برای ساخت جنگافزار هستهای صورت خواهد پذیرفت. نیروی گریزانه تازه طراحی شده فراتر از ۲۰ مگاوات افزایش نخواهد یافت. کشورهای عضو گروه کار، ایران را در زمینه ساخت زمانبندی شده مجموعه اراک حمایت نموده و اسباب تسهیل انجام آن را فراهم خواهند نمود.[۱۵] تمامی سوخت هستهای مصرف شده از کشور ایران خارج خواهد شد.[۹] همچنین تمامی آب سنگین مازاد نیاز گریزانه تازه طراحی شده، برای فروش در بازارهای جهانی آماده خواهد شد. ایران به مدت ۱۵ سال اجازه نخواهد داشت در زمینه بازیافت هستهای (en) به تحقیق و توسعه بپردازد.[۱۶] همچنین در طول این مدت ایران اجازه نخواهد داشت هیچگونه گریزانه آب سنگین تازهای ایجاد نموده و یا در زمینه متراکمسازی آب سنگین فعالیتی داشته باشد.[۹]
ذخیره فعلی اورانیوم غنی شده با غلظت پایین در اختیار ایران با یک کاهش ۹۸ درصدی از ۱۰٬۰۰۰ کیلوگرم به ۳۰۰ کیلوگرم کاهش میباید. این کاهش به مدت ۱۵ سال پابرجا باقی خواهد ماند.[۱۳][۱۷][۱۸][۱۹] همچنین در این مدت ایران مجاز خواهد بود اورانیوم را تنها به میزان ۳٫۶۷٪ غنیسازی کند؛ میزانی که تنها برای بهرهبرداری سلحامیز از انرژی هستهای و تحقیقات در این زمنیه مناسب است و نه ساخت هیچگونه جنگافزار هستهای.[۱۷][۲۰][۱۸] این یک “کاهش بسیار” در زمینه فعالیتهای هستهای ایران به حساب میآید؛ چراکه پیش از به نتیجه رسیدن برجام، ایران موفق شده بود اورانیوم را به میزان ۲۰٪ غنیسازی نماید.[۱۷][۱۸][۱۹]
ایران، کمینه به میزان دو سوم از شمار گریزانههایش (سانتریفیوژ یا گریزانه به ماشینی مخطروطیشکل گفته میشود که در چرخه تولید انرژی هستهای، امکان غنیسازی اورانیوم را فراهم میآورد)، را از ۱۹٬۰۰۰ عدد (که ۱۰٬۰۰۰ تای آن در حال فعالیت بودهاند) به ۶٬۰۱۴ عدد کاهش خواهد داد که از این میزان تنها ۵٬۰۶۰ تای آن اجازه غنیسازی اورانیوم در طی مدت ۱۰ سال آینده را خواهند داشت.[۱۳][۱۷] تمامی گنجایش غنیسازی اورانیوم ایران (یعنی تمامی ۵٬۰۶۰ گریزانه مجاز) تنها در تأسیسات نطنز اجازه کار خواهند داشت. گریزانههای مجاز به کار در تأسیسات نطنز از نوع IR-1 خواهند بود. گریزانههای IR-1 نخستین نسل قدیمیترین نوع از گریزانههای ساخت ایران هستند که آنچنان کارا نیستند. ایران میبایست از بهکارگیری گریزانههای نوع IR-2M پیشرفته خود صرف نظر کند.[۹][۱۸][۱۹] حق مالکیت گریزانههای پیشرفته نوع IR-2M برای ایران محفوظ خواهد بود اما این گریزانهها به انباری تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی هستهای فرستاده شده و در آنجا نگهداری خواهند شد.[۲۱][۲۲]
ایران، فعالیتهای مرکز هستهای فردو در زمینه غنیسازی اورانیوم و همچنین تحقیق و توسعه در این خصوص را به مدت ۱۵ سال متوقف خواهد نمود و به آن را به یک مرکز تحقیقاتی فیزیک، انرژی هستهای و فناوریهای مرتبط، تغییر کاربری خواهد داد. مرکز تحقیقاتی فوردو اجازه خواهد داشت شمار ۱٬۰۴۴ گریزانه از نوع IR-1 رار در ۶ آبشیب واقع در یکی از جناحهای این مرکز نگهداری نماید. “۲ آبشیب از شمار ۶ آبشیب اشاره شده، با تغییر کاربری و سازه، بدون اورانیوم خواهند چرخید” تا ایزوتوپ پرتوزا مورد نیاز برای امور پزشکی، کشاورزی، صنعتی و تحقیقات علمی را فراهم نمایند. “۴ آبشیب دیگر و سازههای مرتبط با آنها بلا استفاده باقی خواهند ماند.” ایران اجازه نخواهد داشت هیچگونه ماده شکافتپذیری را در فوردو نگهداری نماید.[۱۷][۹][۱۹]
ایران به مدت ۱۵ سال اجازه ساخت هیچ گونه تأسیسات غنی سازی اورانیوم را نخواهد داشت.[۱۷] همچنین ایران به مدت ۱۵ سال اجازه نخواهد داشت هیچ گونه تأسیسات و گریزانههای آب سنگین تازهای ایجاد کرده و یا درصدد ذخیرهسازی آب سنگین باشد.[۹]
ایران میبایست تغییراتی را در تأسیسات غنی سازی اورانیوم خود به انجام برساند. به منظور کاهش تهدید و عمل به پیمان منع گسترش سلاحهای هستهای ایران میبایست تعداد گریزانههای موجود در تأسیسات آب سنگین اراک را کاسته و آن مجموعه را به گونهای باز سازی کند تا مورد پذیرش جامعه جهانی واقع شده و ایران نتواند پلوتونیم مورد نیاز برای ساخت جنگافزار تولید نماید.[۱۷][۹][۱۸] مادام که گریزانه اراک در حال کار باشد، تمامی سوخت هستهای مصرف شده از کشور خارج خواهد شد.[۹]
ایران اجازه دارد به مدت ۸ سال به تحقیق و توسعه در زیمنه غنیسازی اورانیوم ادامه بدهد اما این امر تنها در تأسیسات نطنز میبایست صورت گیرد.[۹] این بدین سبب است که “زمان ایران برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت تنها یک سلاح هستهای” به ۱ سال برسد.[۱۷]
ایران پروتکل الحاقی آژانس بینالمللی انرژی اتمی به توافقنامه را تا زمانی که پایبندیش به این پیماننامه را لغو نکرده باشد، اجرا خواهد نمود. این بدین معنیاست که نظارتهای آژانس حتی پس از اتمام زمان اجرایی برجام ادامه خواهند یافت.[۲۳]
یک برنامه بازرسی جامع اعمال خوهد شد و ایران میبایست به بازرسان آژانس بینالمللی انرژی هستهای اجازه بازرسی از تمامی تأسیسات هستهای اعلام شده، از جمله تأسیسات نظامی واقع در پارچین را بدهد تا مشخص و تأیید شود که ایران به تعهدات خود در توافقنامه پایبند است و در پی ساخت هیچگونه مواد شکافتپذیر به صورت پنهانی نیست.[۱۷][۱۸]
آژانس بینالمللی انرژی هستهای یک نظارت چندلایه را[۲۴] “بر زنجیره مواد هستهای ذخیره شده توسط ایران، کارخانههای تولید اورانیوم و تهیه و تدارک هر گونه فناوری هستهای توسط ایران اعمال خواهد نمود."[۲۵] آژانس بینالمللی انرژی هستهای برای تأسیسات هستهای اعلام شده توسط ایران همچون فوردو و نطنز نوعی نظارت “عندالمطالبه” اعمال نموده و محق خواهد بود به صورت مداوم چنین نظارتی را به انجام برساند. این نظارت ممکن است حتی با کمک فناوریهای پایشی صورت گیرد.[۲۶][۲۵] از جمله این فناوریها میتوان به مهر و موم فیبر نوری بر روی تجهیزاتی که اطلاعات را به صورت الکترونیکی برای آژانس انرژی هستهای میفرستند، تصویربرداری ماهوارهای فروسرخ به منظور شناسایی تأسیسات هستهای مخفی، “حسگرهای محیطی با قابلیت شناسایی کوچکترین علامات از ذرههای هستهای” و دوربینهای ثبتکننده پرتوفشانی هستهای، اشاره کرد.[۲۷][۲۸]دیگر ابزاری که آژانس انرژی هستهای به منظور نظارت بر برنامه هستهای ایران استفاده میکند عبارت است از نوعی نرمافزار رایانهای به منظور گردآوری اطلاعات و تشخیص فعالیتهای نامتعارف که به گردآوری دادههای عظیم از کالاهای وارداتی ایران میپردازد تا آژانس بتواند بر اقلامی با بیش از یک مصرف (en) وارداتی توسط ایران نظارت داشته باشد.[۲۴]
شمار بازرسانی که از سوی آژانس بینالمللی انرژی هستهای به منظور بازرسی از تأسیسات هستهای ایران در نظر گرفته شده بودند، سه برابر شده و از ۵۰ تن به ۱۵۰ تن افزایش مییابد.[۲۸]
چنانچه بازرسان آژانس در مورد اینکه ایران در یکی از تأسیسات اعلام نشده خود در حال توسعه انرژی هستهای شک داشته باشند، اجازه دارند درخواست دسترسی به این تأسیسات را بدهند “تا مطمئن شوند هیچگونه مواد هستهای اعلام نشدهای وجود نداشته باشد و ایران هیچگونه فعالیت هستهای مغایر با توافقنامه به انجام نرساند".[۲۶] ایران میتواند درخواست بازرسان آژانس را برای ورود به چنین تأسیساتی قبول کرده و یا راه حل دیگری به آژانس ارائه نماید تا نگرانیهای آژانس را برطرف نماید.[۲۶] اگر ایران چنین اجازهای ندهد، یک روند ۲۴ روزه آغاز میگردد.[۲۶] در طی این روند، ایران و آژانس بینالمللی انرژی هستهای ۱۴ روز فرصت دارند اختلافهایشان را حل کنند.[۲۶] چنانچه موفق نشدند، کمیسیون برجام (هر ۸ کشور عضو) یک هفته فرصت خواهند داشت عامل اصلی درخواست آژانس برای بازرسی را بررسی نمایند.. پس از آن بیشترین اعضای کمیسیون (کمینه ۵ از ۸ عضو) به اطلاع ایران خواهند رساند چه فعالیتهایی میبایست در ۳ روز باقیمانده به انجام برساند.[۲۹][۳۰] قانون رای بیشترین “بدین معانست که آمریکا و متحدان اروپاییاش—انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا—محجازند بر درخواستشان پافشاری نمایند و ایران، روسیه و چین حق وتو نخواهند داشت."[۲۹] اگر ایران تن به اجرای تصمیمهای گرفته شده در این ۳ روز ندهد، تحریمها به صورت خودکار دوباره اعمال خواهند شد.[۳۰]
طبق مفاد ذکر شده در بالا “زمان ایران برای فرار"—وقت مورد نیاز ایران برای تولید مواد مورد نیاز برای ساخت تنها یک سلاح هستهای اگر این کشور توافقنامه را لغو کند—از ۲ تا ۳ ماه به ۱ سال افزایش خواهد یافت و این روند به مدت ۱۰ سال ادامه خواهد داشت.[۱۳][۱۷]
تحریمها
اطلاعات بیشتر: تحریمها علیه ایران
از جمله بندهایی که در برجام در رابطه با تحریمها علیه ایران آورده شده، به موارد زیر اشاره میشود:
سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا هیچگونه تحریم یا اقدامات سختگیرانه دیگری در زمینه انرژی هستهای علیه ایران وضع نخواهند نمود.[۳۲]
ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا تحریمهای مربوط به انرژی هستهای ایران (به گونهای که در ضمیمه ۲ توافقنامه آمده) را پس از آنکه آژانس بینالمللی انرژی هستهای تأیید کرد که ایران گامهای مؤثری برداشته، لغو خواهند نمود.[۳۳]
تحریمهای مربوط به فناوری موشکهای بالستیک به مدت ۸ سال پابرجا خواهند ماند. همچنین برخی تحریمهای مشابه علیه فروش جنگافزارهای متعارف به ایران به مدت ۵ سال باقی خواهند ماند.[۱۳][۳۴]
بر اساس توافقنامه و به مدت ۸ سال پس از اجرایی شدن آن، برخی تحریمهای اتحادیه اروپا علیه برخی شرکتها و افراد ایرانی (همجون قاسم سلیمانی) برداشته خواهند شد.[۳۵]
با این وجود تمامی تحریمهای ایالات متحده آمریکا علیه ایران که مربوط به نغض حقوق بشر، فناوریهای ساخت موشک و حمایت از وحشتافکنی میشوند، برداشته نخواند شد.[۳۶][۱۹] تحریمهای وضع شده توسط ایالات متحده آمریکا سختگیرانهتر به نظر میآیند چراکه تأثیرات فرامنطقهای دارند؛ یعنی در سراسر جهان اجرایی هستند. در مقابل، تحریمهای وضع شده از سوی اتحادیه اروپا تنها در این قاره اجرایی هستند.[۳۵]
چنانجه ایران به توافق خود عمل ننماید، یک “راهکار مقابله سریع” به صورت خودکار مقرر خواهد شد که توسط آن، تحریمها دوباره و به سرعت اعمال خواهند شد.[۱۷][۱۸]
از جمله راهکارهایی که در برجام برای قطعنامه حل اختلاف (en) در نظر گرفته شده است، میتوان به این روند اشاره نمود: چنانچه یکی از اعضای تعهد برجام اعتقاد داشته باشد که عضو دیگر متعهد این توافقنامه به وظایف خود عمل نمیکند، در آن صورت عضو شاکی میتواند شکایت خود را به کمیسیون برجام ارائه نماید. کمیسیون برجام عبارت است از گروهی که به منظور نظارت بر درست اجرا شدن آن ایجاد شده است.[۳۷][۱۹] اگر عضو شاکی، کشوری غیر از ایران باشد و به شکایتش تا ۳۵ روز پس از ارائه، رسیدگی نشده و رضایتش جلب نگردد، در آن صورت آن کشور مجاز است از این مسئله حل نشده به عنوان بهانهای برای امتناع از ادامه تعهد به توافقنامه با دیگر اعضای برجام بهره ببرد. البته عضو شاکی میبایست با در جریان قرار دادن شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام دارد که معتقد است که مشکلی که به سبب آن شکایت به وجود آمده، سبب ناکارآمدی توافقنامه شده است.[۳۷] سپس شورای امنیت ۳۰ روز فرصت خواهد داشت راه حلی بیابد تا روند برداشت تحریمها ادامه یابد. در غیر این صورت، تمامی تحریمهای مربوط به انرژی هستهای شورای امنیت سازمان ملل متحد که پیش از انعقاد برجام تصویب شده بودند به صورت خودکار دوباره برقرار خواهند شد.[۳۷][۳۸] تأثیر چنین قانونی آن خواهد بود که اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد (ایالات متحده آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه) مجاز خواهند بود هرگونه لغو تحریم که در آن زمان در جریان باشد را وتو کنند، اما هیچ عضوی اجازه نخواهد داشت برقراری خودکار تحریمها را وتو کرده و مانع آن شود. نتیجه آن میشود که راه فرار ایران از برقراری دوباره و خودکار تحریمها در حالی که به تعهدات خود نسبت به برجام عمل نمیکند، به طور کلی بسته شود.[۳۷]
دوباره اعمال شدن تحریمها به صورت خودکار “نسبت به قراردادهای منعقده فیمابین یکی از اعضا با ایران ویا شرکتها و اشخاص ایرانی، پیش از تاریخ اجرایی شدن برجام، عطف به ما سبق نمیگردد؛ بدین شرط که اجرای چنین قراردادها یا به انجام رساندن چنین فعالیتهایی، با برجام و همچنین قطعنامههای پیشین و فعلی تصویبشده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد مطابقت داشته باشد."[۲۱]